Digitaalinen toimitusketjun hallinta

Blogi

Paranna ennusteita ja hiljennä mielensäpahoittajat

tiistai, 13 marraskuu 2018 / Tommi Hyyrynen

Monen on pakko ennakoida. Se kiristää pipoa. Miten voit parantaa ennusteiden laatua? Miten pääset parhaaseen lopputulemaan?

Toimitusjohtajan palaute aiheesta myynnin ennustaminen: ”Ajatukset ennusteista ovat positiivisia.  Tarve on ehdottomasti olemassa. Keskustelu kääntyi kyllä siihen, että myynti se ennustaa mitä ennustaa ja yleensä päin mitä sattuu.”  Kuulen usein tällaisia kommentteja asiakaskeskusteluissa. Jotakuta ennustamisen pakko ärsyttää. Joku toinen syyttää muita virheistä. Kolmas välttää ennusteiden tekoa. Kun monella pipo on kireällä koko aiheesta, miten vähennät päänsärkyä?  

 

Nosta ennusteiden laatua

Faktat muuttavat keskustelun luonteen heti oikeaan suuntaan. Kun prosessi on kunnossa, ennustetarkkuus on tiedossa, virheistä opitaan ja seuraukset hallitaan. Otetaan esimerkiksi myynnin Timpan ennuste.

Fakta 1. Timpan menekkituotteiden ennuste oli keskimäärin 8 % yli toteuman. 

Fakta 2. Kahdessa tuotteessa tuli iso virhe. Tavara näyttää kuitenkin menevän kaupaksi. 

Faktan avulla asiat saavat oikeat mittasuhteet. Niiden avulla ymmärretään vaikutuksia ja syy-seuraussuhteita. Kun on tietoa siitä, miten Timppa osuu maaliin, epävarmuus poistuu. Samalla keskustelu muuttuu tuloksellisemmaksi, riitely vähenee ja löysä ”tämä on päin mitä sattuu”-heittely loppuu. Ennusteiden laatu nousee yhteisillä faktoilla ja yhteistyötä tehden. ”Mutu” vähenee, Mielensäpahoittajien jupina hiljenee ja pipo löystyy. 

 

Helpota elämää

Eräs myyntijohtaja huokaisi ennusteista: ”Väännän budjetit euroina talousjohtajalle vuoden eteenpäin ja kappale-ennusteet tuotantoon rullaavasti kuusi kuukautta eteenpäin. Se on tosi työlästä.” Ei ihme, koska hän täyttää tuhansia Excel-rivejä hiki hatussa. Jotta ennusteiden teko olisi sujuvampaa, hänen tulisi ensin tunnistaa ja rajata oikeat tiedot. 

Tehokas lääke kaaosta vastaan on yksinkertaistaminen. Yksi toimiva keino rajata ennustesilppua on keskittyä tärkeimpiin asiakkaisiin tai tuotteisiin sekä käsillä oleviin muutoksiin. Toinen toimiva tapa ennusteissa on edetä askelittain, esimerkiksi tuoteryhmä kerrallaan. Hyviä kuvauksia ennustamisesta, käyttöönotoista ja hyödyistä löydät esimerkiksi Airamilta, Berneriltä ja Image Wearilta.

 

Miten pääset parhaaseen tulokseen?

Hyödyllinen tieto vie eteenpäin. ATK:n (=automaattisen tietojenkäsittelyn) tehtävä on tuottaa oikeaa tietoa oikeaan aikaan. Kokoa ensin faktat yhteen paikkaan ja rajaa oikeat tiedot näkyville. Kysy ja ihmettele ääneen: ”Kenelle tämä tieto on tarpeellista? Miksi?” Poista kaikki ylimääräinen silppu, turhat velvollisuudet ja manuaaliset työvaiheet. 

Parhaaseen tulokseen pääset aktiivisella ennakoinnilla, sitä mittaamalla ja siitä jatkuvasti oppien. Siten reagoit nopeammin asiakastarpeiden muutoksiin, vähennät inhimillisiä virheitä ja pienennät sitoutuneen pääoman määrää. Erehdyksiä varmasti tulee, ne pitää vain hallita ja sietää. Kun virheistä oppii ja niistä viisastuu, pipo ei enää kiristä liikaa.

Aina voi toki jatkaa myös pipo kireänä, fiilispohjalla, koska niin on aina ennenkin tehty. Mielensäpahoittajan mielestähän ennen oli kaikki paremmin.

 

 

Lue lisää aiheesta

Solar Films: Iloisia Aikoja, Mielensäpahoittaja

Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja -romaanit 

Tommi Hyyrynen

Tommi Hyyrynen

Toimitusjohtaja, KTM
tommi.hyyrynen(at)expak.fi
040 525 4211
LinkedIn

Ota yhteyttä

Keskustellaan tavoitteistanne ja kehitystarpeistanne. Kerromme ja näytämme mielellämme ratkaisuvaihtoehtoja. Täytä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.