keskiviikko, 18 joulukuu 2019

Webinaari 3.12. - tallenne, kysymykset ja vastaukset

Kiitos osallistumisestasi webinaariimme 3.12. Lean & Green tavaravirta

Järjestimme Expakin ensimmäisen webinaarin 3.12.2019 aiheella tukku- ja erikoiskaupan Lean & Green tavaravirta. Webinaariin osallistujien lukumäärä yllätti meidät positiivisesti ja vastaanotimme teiltä monta hyvää kysymystä. Tapahtuma sujui hyvin suunnitelman mukaan, vaikka tekniikan kanssa olikin pieniä haasteita.

Ohessa 3.12. kysymykset ja vastaukset. Mikäli sinulle tulee mieleen lisäkysymyksiä tai haluat antaa palautetta, olethan yhteydessä Marikaan: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Palaute auttaa meitä tekemään seuraavista webinaareista entistä parempia. Olet lämpimästi tervetullut mukaan tuleviin webinaareihimme ensi vuoden puolella.

Kysymyksiä ja Expakin vastauksia webinaarissa 3.12.

  • Onko materiaali saatavissa webinaarin jälkeen?
    Kyllä. Lähetämme Webinaari -tallenteen, kysymykset ja vastaukset sähköpostitse kaikille osallistuneille. Webinaarin materiaalin saa pyydettäessä jälkikäteen Marikalta: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
  • Mittaako Expak automaattisesti ennustetarkkuutta kysynnälle, millaisia tuloksia olette saaneet asiakkailta?
    Expakissa on automaattinen ennustetarkkuuden seuranta. Tulokset vaihtelevat asiakkaiden liiketoimintalogiikan, loppuasiakasvaatimusten ja liiketoiminnan muutostahdin mukaan. Usein yksittäisen tuotteen ennustetarkkuutta tärkeämpää on hallita isoja muutoksia, kuten asiakasmuutoksia tai muutoksia tuotevalikoimassa, esim. uusia tai poistuvia tuotteita. Tavaravirtojen ohjauksen kannalta ennustetulokset ovat riittävän hyviä ja niitä kannattaa käyttää, kun ne ovat tarkempia kuin historia.
  • Miten Expak reagoi, jos tuotteen toimitusaika vaihtelee toimittajalta? Esim. toimittaja valmistaa tuotetta viikolle 5, 7 ja 15 valmistustavasta johtuen? Tällöin tuotteella on dynaaminen toimitusaika.
    Expak reagoi toimittajien valmistusaikatauluihin käytössä olevien tehdas -ja tilauskalenterien avulla. Niiden avulla voi omaa täydentämistä synkronoida toimittajan kanssa. Suosittelemme tiivistä toimittajayhteistyötä, keskustelua, tiedonvaihtoa toimijoiden välillä esim. valmistus- ja toimitusviikoista, niihin liittyvistä muutoksista ja aikataulujen vahvistamista. Expak huomioi täydennysehdotuslaskennoissa toimittajalta tulevat tuotteet esim. juuri viikolle 5, 7 ja 15 sekä laskee samalla omat kulutukset tuotteille, esimerkiksi myyntitilauksilta tai myyntiennusteilta. Expak päivittää täydennystarpeita ja vapaata saldoa huomioiden mitä on fyysisesti saldoilla, mitä on tulossa ja mitä on menossa. Expak päivittää kaiken aikaa tilannetta huomioiden kulutuksen, toimittajan valmistuksen ja mahdolliset tuotteen ohjausarvot. Expakissa voi myös avata toimittajaportaalin toimittajan kanssa tehtävään yhteistyöhön ja kaksisuuntaiseen tiedonjakeluun.
  • Miltä pohjalta Expak laskee tilauspisteen? Mitä parametreja siihen käytetään ja onko taustalla Machine Learning algoritmeja?
    Expak käyttää tilauspisteen laskennassa joko historiaa tai ennustetta, riippuen tuotteesta ja tilanteesta. Tyypillisesti käytettäviä parametreja ovat toimitusajan ennustettu kulutus ja varmuusvarasto, joka on myöskin dynaamisesti asetettu.
    Machine Learning AI ratkaisuja kannattaa käyttää esim. vähittäiskaupassa, kun halutaan ennustaa esim. maitopurkkien volyymit huomiseksi tai ylihuomiseksi koko S-ryhmältä. Erilaisten Machine Learning, AI tai tilastomatemaattisten ratkaisujen ennustetarkkuus kuitenkin vähenee silloin, kun pitää ennustaa pidemmälle esimerkiksi puoli vuotta eteenpäin tai kun datan määrä on pieni tai data sisältää kertaluonteisia ”piikkejä”. Monesti tukku- ja erikoiskaupan asiakkailla yksinkertaiset, suoraviivaiset, läpinäkyvät laskentamallit ovat osoittautuneet tehokkaammiksi kuin Machine Learning / AI ratkaisut. Niille on kuitenkin oma paikkansa silloin, kun dataa on paljon ja pitää lyhyelle aikavälille ennustaa eteenpäin.
  • Tunnistaako Expak kausivaihtelua itsenäisesti vai asetettujen parametrien pohjalta?
    Expakilla kausivaihtelu ja kausituotteet "ohjataan" kausiprofiilin ts. kausihistorian tai kausiennusteen mukaan.
  • Mittaako Expak palveluastetta varastosta eteenpäin? Millaisia tuloksia on saavutettu?
    Palveluasteella voidaan tarkoittaa esimerkiksi tuotteiden saatavuutta tai toimitusvarmuutta. Sitä voidaan laskea varastosta eteenpäin niin pitkälle kuin dataa on. Expak laskee palveluastetta, joko toimitusten toimitusvarmuustena ts. miten toimituksissa on onnistuttu, tai tuotesaatavuutena ts. paljonko varastossa on nolla saldoja. Tulokset vaihtelevat asiakkaittain riippuen asiakkaan lähtötilanteesta ja tavoitteesta. Joillain Expakin asiakkailla on muutamien prosenttien palveluasteen nostoja ja joillakin muilla huomattavasti suurempiakin tason nostoja. Esimerkkinä yksi julkinen referenssiasiakkaamme VILPE, jolla toimivarmuus asiakkaille on nykyisin 99,97%. Asiakkaamme ovat saavuttaneet hyviä ja tavoitteiden mukaisia tuloksia, kun yhteistyö Expakin kanssa on käynnistetty.
    Lue lisää Expakin asiakkaiden menestystarinoita osoitteesta: www.expak.fi/asiakkaitamme »

Lisätietoja

Webinaarin 3.12. tallenne on saatavilla jälkikäteen pyydettäessä Marikalta: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. sekä pian tallenne löytyy myös tuki -sivuiltamme: www.expak.fi/tuki »