Case Ruohonjuuri Oy – varaston kierto ylös ja lisää työaikaa varaston ohjauksella

Yritys ja haaste

Ruohonjuuri Oy on vuonna 1982 perustettu eko- ja luomutuotteiden erikoismyymäläketju. Yrityksellä on kuusi myymälää, joista neljä sijaitsee Helsingissä, yksi Tampereella ja Turussa. Lisäksi yhtiö pitää yllä ja kehittää verkkokauppaa. Ruohonjuuren toiminnan tarkoituksena on harjoittaa kestävän kehityksen mukaista, tuloksekasta vähittäiskauppaa.

Lähtötilanteessa Ruohonjuurella oli halua kehittää toimittajien ja valikoimien hallintaa sekä automatisoida tilausten tekoa. Käytännön haaste oli manuaaliset työprosessit toiminnan kasvaessa ja tuotevalikoimien jatkuvasti muuttuessa. Oli tarve työvälineelle, jolla voisi automatisoida tilausten tekoa, tehostaa myymälöiden valikoimien hallintaa ja varastojen ohjausta. Näihin tehtävä rutiinityö vei ison osan tuotehallinnan, oston ja myymäläpäälliköiden työajasta. Ruohonjuurella on käytössä LS Retail NAV -toiminnanohjausjärjestelmä.


Varaston kierto on noussut yli kahdella yksiköllä
Topias Nieminen, talouspäällikkö, Ruohonjuuri Oy

Ratkaisu

Ruohonjuuri valitsi käyttöönsä Expakin ratkaisun, koska se sopi parhaiten tarpeeseen ja oli vaihtoehdoista kustannustehokkain. Expakin ohjelma automatisoi hälytysrajojen ja varastotasojen ohjauslaskennan LS Retail NAV -järjestelmään, tarjosi helppokäyttöisen työpöydän valikoimien hallintaan ja raportointiin. Ohjelman avulla tietoa oli helppo jakaa talon sisällä hallinnossa ja myymälöissä sekä tavaran toimittajille.

Tulokset

Expakin ratkaisun käyttö on tuonut Ruohonjuurelle merkittäviä hyötyjä:

  1. Varaston kierto on parantunut yli kahdella yksiköllä
    Lähtötilanteessa Ruohonjuuren varaston kierto oli alle kymmenen. Tällä hetkellä varaston kierto on yli kaksitoista. Tulokset on saavutettu tarkemmalla tilausten, toimittajien ja valikoimien ohjauksella.
  2. Työajan säästö - päivä viikossa per myymälä
    Expakin ohjelma on vähentänyt manuaalista työtä merkittävästi sekä hallinnossa että myymälöissä. Esimerkiksi myymäläpäälliköiden työaikaa kului valikoimien ja tilausten suunnitteluun päivä viikossa ennen Expakin käyttöönottoa. Tällä hetkellä samat työprosessit tehdään myymälöissä noin 1-2 tunnissa ohjelman tukemana.
  3. Myynnin ja saatavuuden nosto läpinäkyvyydellä
    Aiemmin operatiivinen järjestelmä ei tuottanut riittävän hyvin raportteja. Siten ostoja oli pakko tehdä ”mutu”-tuntumalla. Expakin ohjelman avulla käyttäjä voi suoraan, helposti ja reaaliajassa suodattaa kehityksen toimittajan sisällä brändeittain, tuoteryhmittäin ja tuotteittain. Tiedon helppo saatavuus on tarkentanut uutuus-, poisto- ja kampanjatuotteiden valintoja. Kun tietoa on voitu helposti jakaa myös tavarantoimittajille, saatavuusongelmia on saatu pienennettyä. Siten koko toimitusketjun tehokkuus on parantunut.
  4. Yhtenäisempi, selkeämpi toiminta yhtenäisellä tiedolla
    Ohjelman käyttö on tuonut selkeyttä ja yhtenäistänyt toimintamalleja. Kun organisaation eri tasoilla on yhtenäinen tieto helposti saatavilla kaiken aikaa, on helpompi perustella miksi mitäkin tehdään. Työn tulokset on helppo näyttää numeroina.


Ruohonjuuri valitsi Expakin kumppanikseen


”Kaikki toimituksen tavoitteet on saavutettu – jopa ylitetty ”
- Topias Nieminen talouspäällikkö, Ruohonjuuri Oy

- Expakin hanke on poikennut edukseen kaikista IT-projekteista – kaikki sille asetetut tavoitteet on saavutettu – jopa ylitetty, summaa talouspäällikkö Nieminen.


”Expakin ratkaisu on mieletön apu myymälätyössä”
- Johanna Koskinen, ostopäällikkö, Ruohonjuuri Oy

- Ennen Expakia oli paljon vaikeampaa. Se on mieletön apu myymälätyössä, koska sen avulla saa nopeasti järkevät pohjat tilauksille. Lisäksi tietoa on helppo jakaa, toteaa ostopäällikkö Koskinen.

Asteittainen käyttöönotto johti menestykseen

Expakin toimitus toteutettiin vaiheittain.
– Alkuvaiheessa tuotteiden laitto automaattiostojen piiriin teetti töitä. Aloitimme yhdellä myymälällä, jonka ohjausarvoja jumpattiin tosi paljon. Kun ne oli kunnossa, toteutusta laajennettiin muihin myymälöihin. Projektin onnistumisen kannalta oli keskeisessä roolissa Kampin myymälän tuotevastaavat. He asennoituivat hankkeeseen hyvin ja näkivät hyödyt heti alusta lähtien. Myymälöissä ovat kokeneet Expakin taivaan lahjana omalle työlleen, kertoo Koskinen projektin etenemisestä.

Selkeyttä ja tehoa arjen työhön

Expakin ratkaisu on tuonut selkeyttä ja tehoa arjen työhön myymälöissä ja hallinnossa.
- Yksi mikä on ollut mahtavaa henkisesti on se, että omaan työhön on tullut selkeyttä ja rytmiä. On hyvä, että voin numeerisesti näyttää ja perustella miksi mitäkin tehdään, miksi mikäkin on valikoimassa tai kampanjassa. Voin perustella asioita ja päätöksille on niin helppo katsoa Expakista tukea. Riittämättömyyden tunne on vähentynyt huomattavasti. Expakin avulla voimme keskittyä oleellisiin asioihin sekä hallinnossa että myymälöissä. Työrauhaa on tullut monella tasolla, toteaa Koskinen.

Myynti on kasvanut, vaikka neliömäärä pienentynyt

Numerot puhuvat selkää kieltä Expakin toimituksen onnistumisesta - myynti, saatavuus ja varastonkierto ovat parantuneet. Samaan aikaan myymäläneliöiden määrä per myymälä on pienentynyt.
- Kehitystä ja ammattimaistumista on meillä tapahtunut monella osa-alueella. Emme pärjäisi, jos asioita tehtäisiin kuten aiemmin kolme vuotta sitten. Expakin avulla luotu toimittajahallinnan keskittäminen ja automaattitilausmalli on meille keskeinen kilpailutekijä nyt ja jatkossa. Hankkeen myötä ammattitaidon taso tilaajilla on kasvanut paljon. Nyt ei pärjätä enää ilman Expakkia, summaa Nieminen.

« Takaisin menestystarinoihin
Ruohonjuuri Oy

Ruohonjuuri Oy

"Varaston kierto ylös ja lisää työaikaa varaston ohjauksella."

Asiakkaan kommentti:

”Ennen Expakia oli paljon vaikeampaa. Se on mieletön apu myymälätyössä, koska sen avulla saa nopeasti järkevät pohjat tilauksille. Lisäksi tietoa on helppo jakaa”

Asiakkaan kuva:
Asiakkaan kuva
Asiakkaan nimi:
Johanna Koskinen
Asiakkaan titteli:
Ostopäällikkö
ASIAKAS:
Ruohonjuuri Oy
Toimiala:
Verkkokauppa
Käytössä:

Varaston ohjaus
Täydennysehdotukset
Myynnin seuranta

TULOKSET:

Myynti 
Saatavuus 
Töiden selkeys 
Varastonkierto > 12 
Varastonkierron muutos + 2 yksikköä 
Työajansäästö 1 pv / vko / per myymälä

Datalähteet:
ERP
Luontaistuotteiden tukkukauppa
Yritysilmeratkaisut, painotuotteet, teippaukset
Toimisto- ja ATK-Tarvikkeiden tukkukauppa
Ammattikeittiölaitteiden ja –tarvikkeiden maahantuonti
Matkapuhelintarvike ja huolto. Ketju
Työvaatteiden valmistus
Kattaus- ja keittiötarvikkeiden, ravintolakalusteiden tukkuliike
Elintarviketeollisuus
Kiinnitystarvikkeiden maahantuonti
Laboratorio- ja sairaanhoitovälineiden tukkukauppa
Elintarviketeollisuus
Nosto-, siirto- ja materiaalinkäsittelyvälineiden maahantuonti
Elintarviketeollisuus
Askartelun ja kuvataiteen erikoisliike
Elintarviketeollisuus
Keittiövälineiden maahantuonti
Logistiikka ja hankinnat
Elintarviketeollisuus
Verkkokauppa
Kellojen ja korujen maahantuonti
Työvaatteiden valmistus
Elintarviketeollisuus
Suodattimien, tiivisteiden, tarvikkeiden maahantuonti
Elintarviketeollisuus
Elintarviketeollisuus
Elintarviketeollisuus
Elintarviketeollisuus
Luontaistuotteiden maahantuonti
Elintarviketeollisuus
Lemmikkieläintarvike maahantuonti. Verkkokauppa, myymälä
Elintarviketeollisuus
Teräksen maahantuonti
Logistiikkapalvelut
Elektroniikkateollisuus, Muuntajien valmistus
Eläinlääkäreiden tukkukauppa
Tekninen kauppa
Työkalu- ja tarviketukku
Kylmä- ja ilmastointitekniikan maahantuonti
Vihannes- ja hedelmätukku
Koneiden maahantuonti ja huolto
Ilmanvaihtotuotteiden ja kattotarvikkeiden valmistus
Elintarviketukku
Elektroniikan maahantuonti ja tukkuliike
Kirurgisten tuotteiden maahantuonti
Logistiikka ja hankinnat

Ota yhteyttä

Keskustellaan tavoitteistanne ja kehitystarpeistanne. Kerromme ja näytämme mielellämme ratkaisuvaihtoehtoja. Täytä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.