Digitaalinen toimitusketjun hallinta

Blogi

Ratkaiseeko tekoäly vai älykäs tekeminen?

keskiviikko, 19 syyskuu 2018 / Tommi Hyyrynen

Tekoäly (AI) on uusi sähkö. Se on mullistus, joka ratkaisee kaiken. Ei ole. Se on työkalu datan hyödyntämiseen. Mullistus tapahtuu, kun oikea tieto tukee oikeita ihmisiä oikeaan aikaan. Digiajan todistetusti toimiva ratkaisu on älykäs tekeminen, tukiäly ja ATK.

”Tekoäly ratkaisee kaiken” – näin tuntuvat monet juuri nyt uskovan. Ei ihme, kun Apple, Google ja Facebook ovat satsanneet miljardeja tekoälyyn ja parantaneet sen avulla palvelujensa avainteknologioita, kuten kuvan- ja puheentunnistusta. Siirrytään Kalifornian kultalaaksosta Suomen hellekesään. Mikään tekoäly ei ennustanut Suomen kaikkien aikojen lämpimintä kesää. Seurauksena kaupan hyllyt olivat tyhjillään, eikä robotti tuonut tuuletinta kotiovelle.

 

Mikä määrää tekoälyn menestyksen?

Tekoälyn juna on lähtenyt asemalta ja vihdoin lunastanut lupauksiaan viime vuosien aikana. Tekoäly on kilpailuedun lähde niille yrityksille, joilla on riittävästi dataa ja resursseja. Hissivalmistaja Kone tekee ennakoivaa hissien huoltotoimintaa ja Siemens käyttää tekoälyä tehtaiden ja koneiden monitoroinnissa. Entä me muut, joilla ei ole dataa eikä resursseja? 

ATK (= automaattinen tietojen käsittely) lunastaa lupauksiaan nyt, digiajassa. Datan hyödyntämisen keinoja,  termejä AI, BI tai CI ja ratkaisujen tarjoajia tulee ja menee. Millä tahansa tavalla tuotettu liiketoimintatieto, joka tukee ja auttaa päätöksentekoa, on hyväksi. Ne keinot, joilla yritykset kokevat saavansa hyötyä, voimistuvat ja kasvavat. Muut kuolevat. 

Tekoäly on kokeiluvaiheessa monilla ja nyt onkin tekoälyn näytön paikka. Joko se tuo hyötyjä yrityksille ja sen käyttö laajenee, tai se jää kokeiluiksi, hetken hypeksi, kuihtuen hiljalleen pois. 

 

Ihmisen ja koneen välisen yhteistyön tulevaisuus

Ihmisen ja koneen työnkuvat tarkentuvat. Annetaan ATK:n hoitaa tehtävät, joissa se on ylivertainen ihmiseen verrattuna; toistuvat ja tarkkuutta vaativat tehtävät, kuten suurten datamassojen käsittely ja niihin liittyvät laskentarutiinit. Kun ATK tuottaa oikeaa tietoa oikeaan aikaan, ihminen voi keskittyä tehtäviin, joissa tarvitaan empatiaa, yhteistyötä ja asiantuntemusta. Ihmiselle jää enemmän aikaa tehdä mitä huvittaa.

Joskus tulevaisuudessa tekoäly toimii ja oppii itsenäisesti. Siihen asti koneiden rooli on tuottaa tukiälyä ihmisten avuksi. Kun koneet tulevat älykkäämmiksi, pitää ihmistenkin muuttua. Hyvin toteutettu tukiäly helpottaa työtä ja tuo kustannussäästöjä. Huonosti toteutettu tukiäly on kaoottisen toiminnan päälle liimattu teknologialaastari, joka irtoaa heti.

Miten ihminen sopeutuu kehitykseen? Tekoäly ei jatkossakaan korvaa vuorovaikutusta, luovuutta tai vaikkapa fyysistä taitoa. Nautin enemmän hyvien ystävien seurasta kuin tekoälyn tuloksista, eikä robotti tanssi Kansallisoopperassa Joutsenlampea. 

 

P.S.

Expakin Käyttäjäpäivillä 26.9.2018 Antti Merilehto tuo näkemystä tekoälystä, Expakin asiakkaat kertovat käytännön asiakascaseja älykkäästä tekemisestä ja asiantuntijapuheenvuorot täydentävät kehityksen kuvaa. Linkki: www.expak.fi/kayttajapaiva2018.

 

Lue lisää aiheesta:

Tekoäly: Matkaopas Johtajalle, kirja ja lisämateriaalia. Antti Merilehto. Linkki: www.tekoalymatkaopas.fi/

Uncovering AI in Finland – 2018 Field Guide to AI. Microsoft, PWC. Linkki: info.microsoft.com/WE-AzureDS-CNTNT-FY18-04Apr-17-UncoveringAIinFinland-MGC0002305_01Registration-ForminBody.html

 

 

Teksti on julkaistu myös:

LOGY:n blogissa

Tommi Hyyrynen

Tommi Hyyrynen

Toimitusjohtaja, KTM
tommi.hyyrynen(at)expak.fi
040 525 4211
LinkedIn

Ota yhteyttä

Keskustellaan tavoitteistanne ja kehitystarpeistanne. Kerromme ja näytämme mielellämme ratkaisuvaihtoehtoja. Täytä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.