Digitaalinen toimitusketjun hallinta

Blogi

Ole Pullervo! Uudistu ja haasta digitaalinen muutos

torstai, 17 toukokuu 2018 / Tommi Hyyrynen

Digitaalisen talouden megatrendit haastavat yritysten toimitusketjun hallinnan – kilpailu kiristyy, tuotteiden elinkaaret lyhenevät ja muutokset lisääntyvät. Oletko kisassa mukana vai löhöiletkö Pullervo-norpan tavoin kalliolla?

Kukaan ei ole turvassa digitaaliselta muutokselta. Elon Musk vie Teslaa kuuhun, Amazon näkyy ja tuntuu jo täällä pohjantähdenkin alla ja suomalaiset kuluttajat tilaavat ennätysmääriä tavaraa Kiinasta. Muutos tuo haasteita meille kaikille. Miten vastaamme näihin haasteisiin:

  • Kilpailu kovenee
  • Asiakkaiden laatuvaatimukset kiristyvät
  • Nimikemäärät kasvavat
  • Tuotteiden elinkaaret lyhenevät
  • Muutosten ja poikkeusten määrä lisääntyvät

 

Amazonin vaikutus kaikkeen

Amazonin panostus toimitusketjun hallinnan teknologioihin ja palveluihin on hyvin dokumentoitu viime vuosina. Heillä rima nousee koko ajan. Amazon kertoo tiedotteissaan jatkuvasti, kuinka he parantavat ja nopeuttavat tilausten toimituksia asiakkaille.

Muut alat tai toimijat eivät ole enää tältä ilmiöltä suojassa. Tyytyminen nykytilaan ja muutosvastarinta voivat koitua monen kohtaloksi. Voi käydä heikosti, jos yritys ei itse nosta rimaa asiakkaiden vaatimusten tai kilpailutilanteen mukaiseksi. Onko kenelläkään varaa löhöillä kalliolla kuten Pullervo?

 

Ylivoimainen toimitusketju

Ylivoimainen toimitusketju on kilpailijoita nopeampi, varmempi ja halvempi. Vaikka juuri nyt seminaareissa AI, IOT ja Blockhain vetävät saleja täyteen, niin tehokas toimitusketju vaatii edelleen ”vanhan maailman” osaamista, prosesseja ja läpinäkyvyyttä. Suosittelen näitä myös Elon Muskille, koska Teslan tuotantomäärät ovat tällä hetkellä katastrofaalisen pahasti jäljessä siitä, mitä he ovat luvanneet.

Ylivertaisen, kilpailijoita joustavamman ja tehokkaamman toimitusketjun luonti saattaa olla yksi parhaista keinoista pärjätä digitaalisessa muutoksessa. Mikä parasta, ylivoimaisen toimitusketjun luomisen ei tarvitse olla radikaali muutos tai miljoonien eurojen kertapanostus. Kun uudistuminen on yrityksen toimintakulttuurissa, pienillä muutoksilla, jatkuvasti iteroiden, saa myös ison muutoksen aikaan.

 

Ole Pullervo, uudistu ja kehity

Ei se Pullervokaan siellä kalliolla vain löhöile. Päinvastoin Pullervo uudistuu, kasvaa ja kehittyy. Pullervo vaihtaa kalliolla karvansa joka kevät jäiden lähtiessä, käy kalassa ja treffeillä. Se on läiskinyt räpylöillään lajitoverinsa pois ja valloittanut kiven itselleen. Se voi hyvin. Uudistu sinäkin.

 
P.S.

Luontojärjestö WWF on jälleen avannut norppakameransa. Julkkisnorppa Pullervon köllöttelyä voi katsoa Norppalivessä.

 

Teksti on julkaistu myös:

LOGY:n blogissa

Tommi Hyyrynen

Tommi Hyyrynen

Toimitusjohtaja, KTM
tommi.hyyrynen(at)expak.fi
040 525 4211
LinkedIn

Ota yhteyttä

Keskustellaan tavoitteistanne ja kehitystarpeistanne. Kerromme ja näytämme mielellämme ratkaisuvaihtoehtoja. Täytä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.